هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد. ولی بعضی از عرفا عقیده دارند که انسان بر حسب استعداد می تواند بدون آن که بعضی از این مراحل را طیّ کرده باشد به سرمنزل مقصود برسد. یعنی در واقع چند منزل یک منزل بنماید. ولی این بسته به توفیقات غیبی است. والّا به حکم نردبان پله - پله تاکسی مراحل پائین را نپیموده باشد به مقامات بالاتر نمی تواند برسد. این مراحل و منازل را عرفا و مشایخ بزرگ هر کدام به طوری معیّن نموده اند که از یکدیگر متفاوت است.
ما در اینجا طریق سیر و سلوک را به طوری که یکی از عرفای بزرگ ایران شیخ فریدالدّین عطّار در کتاب مشهور خود موسوم به «منطق الطیّر» بیان نموده است، به طور اختصار از نظر خوانندگان گذرانده مسئلت می نمائیم که در طی این طریق توفیقات الهی شامل حالشان باشد. به عقیده عطّار سیر وسلوک هفت وادی است بدین قرار:

1- طلب
2- عشق
3- معرفت
4- استغنا
5- توحید
6 – حیرت
7- فقرو فنا

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

   امام جواد(ع) در خردسالی به امامت رسید و با علم الهی به هدایت و روشنگری مردمی پرداخت که در میان انواع هجمه‌های فکری و عقیدتی قرار داشتند.  مرو رفت و سپس به مدینه بازگشت.

امام جواد (ع) دهم رجب سال 195 هجری قمری بدنیا آمد و در سال 203  هجری قمری پس از شهادت پدرش امام رضا (ع)، در سن هشت سالگی به امامت رسید دوران هفده ساله امامت او با حکومت مأمون و معتصم، خلفای عباسی همزمان بود.

هنگامیکه امام هشتم به دعوت مأمون از مدینه به توس رفت امام جواد (ع) که کودک بود مانند دیگر افراد خانواده در مدینه ماند و در سال 202 برای دیدار پدر به

صغر سن امام(ع) از پدیده هاى اعجازآمیز آن حضرت است که در روحیه حاکمان آن زمان اثرى فوق العاده داشت. وقتى پدر بزرگوارش درگذشت، از عمر امام جواد حدود هشت سال بیشتر نگذشته بود و در همان سن، عهده دار منصب امامت شد.

امام(ع ) با پایگاههاى مردمى طرفدار و مؤمن به رهبرى و امامت به طور مستقیم در مسائل دینى و قضایاى اجتماعى و اخلاقى در تماس بود.

قرن دوم و سوم هجری برههای حساس در تاریخ شیعه است . در این زمان شیعیان در مسیر پرفراز و نشیب جریانهای فکری و عقیدتی قرار داشتند و در برابر هجوم ظالمانه دشمنان پایداری میکردند.

اینکه کودکی خردسال رهبری امت را عهدهدار شود، نخستین بار در مورد امام جواد (ع) تحقق یافت، سن کم آن حضرت حتی عدهای از شیعیان را درباره مسئله امامت دچار تردید کرد به گونهای که گاه سؤال میکردند تا زمانی که ایشان به سن امامت برسند، چه کسی امام شیعه خواهد بود و خواص شیعه پاسخ میدادند، اگر بنا به فرموده ائمه اطهار حضرت جواد، امام و پیشوای امت است و او با وجود سن کم شایستگی اداره امور مسلمین را دارد .

به هر حال مراجعات مکرر به ایشان و پاسخ بدون تأمل آن حضرت به سؤالات، عظمت و مقام علمی آن حضرت را بر همگان ثابت کرد.

بی تردید به امامت رسیدن امام جواد(ع) در خردسالی مبتنی بر بنیادهای پوشیده و غیبی است، کسی که بتواند در این سن و در شرایط نامساعد اجتماعی، در میان بدخواهی های بسیار، رهبری و هدایت گروهی را بر عهده بگیرد در پناه امدادهای غیبی قرار دارد.

حضرت جواد در دوره ای که فرقه های مختلف اسلامی و غیراسلامی ظهور کرده و در مرحله رشد قرار داشتند با وجود کمی سن وارد بحثهای علمی شده، با سرمایه خدایی امامت که از سرچشمه ولایت مطلقه مایه گرفته بود، احکام اسلامی را مانند پدران و اجداد بزرگوار خود گسترش داد و به تعلیم و ارشاد عمومی پرداخت .

پس از شهادت امام رضا(ع)، مأمون برای اینکه بتواند امام جواد و فعالیتهای آن حضرت را تحت نظارت و کنترل داشته باشد، ایشان را به بغداد فراخواند .

 

به هنگام حضور امام کم سن در بغداد، دشمنان و بدخواهان تلاشهای بسیاری کردند تا با طرح سؤالات حل نشده امام را در شرایطی قرار دهند که قادر به پاسخگویی نبوده و دشمنان از این موضوع به نفع خود بهره برداری کنند اما غافل بودند که امام پاسخگوی شایسته همه سؤالها بوده و با طرح سؤالات و مباحثی که آنها از درک و پاسخش عاجز بودند، ضعف و زبونی دشمنان را به رخشان می کشیدند.

درباره شهادت حضرت امام جواد (ع) روایتهای مختلفی وجود دارد، اما آنچه از متون روایی برمیآید این است که آن حضرت به دست همسرش ام الفضل دختر مأمون و به نیرنگ و فرمان معتصم عباسی مسموم و به شهادت رسید .

امام نهم آخر ماه ذیقعده سال 220 هجری و در سن 25 سالگی به شهادت رسید، مزار مطهر آن حضرت در کاظمین کعبه دلهای عاشق و خداجوی است.

منبع: سایت فرهنگی رجانیوز

  • ۸۹/۱۰/۳۰
  • سید مهدی سجادی

نظرات (۱)

  • سجادمعظمی
  • مام باقر علیه السلام :
    گویا مؤمنان همان فقیهان (فرزانگان دین فهم) و اهل اندیشیدن وپند گرفتن
    هستند. شنیده هاى دنیوى، گوش آنها را از (شنیدن) یاد خدا کر نمى کند و زرق و
    برق دنیا چشم آنان را از یاد خدا کور نمى گرداند.

    بحارالأنوار، ج73، ص36، ح17
    باسلام خدمت شمادوست گرامی با"حدیث سلسلة الذهب"درآفتاب ولایت
    درخدمت شما بزرگوارهستیم
    "اجرکم عندالله ومن الله توفیق"

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی