هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد. ولی بعضی از عرفا عقیده دارند که انسان بر حسب استعداد می تواند بدون آن که بعضی از این مراحل را طیّ کرده باشد به سرمنزل مقصود برسد. یعنی در واقع چند منزل یک منزل بنماید. ولی این بسته به توفیقات غیبی است. والّا به حکم نردبان پله - پله تاکسی مراحل پائین را نپیموده باشد به مقامات بالاتر نمی تواند برسد. این مراحل و منازل را عرفا و مشایخ بزرگ هر کدام به طوری معیّن نموده اند که از یکدیگر متفاوت است.
ما در اینجا طریق سیر و سلوک را به طوری که یکی از عرفای بزرگ ایران شیخ فریدالدّین عطّار در کتاب مشهور خود موسوم به «منطق الطیّر» بیان نموده است، به طور اختصار از نظر خوانندگان گذرانده مسئلت می نمائیم که در طی این طریق توفیقات الهی شامل حالشان باشد. به عقیده عطّار سیر وسلوک هفت وادی است بدین قرار:

1- طلب
2- عشق
3- معرفت
4- استغنا
5- توحید
6 – حیرت
7- فقرو فنا

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
پس از فراگیر شدن جنبش ۹۹ درصدی در کشورهای اروپایی و آمریکا به تازگی طراحان مد و لباس این کشورها دست به کار شده و به تولید لباس‌هایی با محتوای جنبش ۹۹ درصدی پرداخته‌اند. این حرکت وجدان مد نام گرفته‌است.
به گزارش فارس، پس از فراگیر شدن جنبش 99 درصدی در کشورهای اروپایی و آمریکا به تازگی طراحان مد و لباس این کشورها دست به کار شده و به تولید لباس‌هایی با محتوای جنبش 99 درصدی پرداخته‌اند. آنها این حرکت را وجدان مد نامگذاری کرده‌اند و با شعار «به آن فکر کنید، آن را بگویید و آن را بپوشید» طراحی و تولید این لباس‌ها را شروع کرده‌اند. این لباس‌ها که از طریق اینترنت قابل خرید است هر یک همراه با شعارهایی از این جنبش آمده است.

  • سید مهدی سجادی
  • ۰
  • ۰
حاج همت به اکبر گنجی گفت ارزش مشت من را هم نداری!

نشریه پلاک هشت در شماره جدید خود با انتشار ماجرایی به قلم حسین بهزاد از حاج سعید قاسمی، به روایت تقابل اکبر گنجی با شهید همّت در دوره دفاع مقدس پرداخت.

به گزارش رجانیوز، سعید قاسمی مسؤول وقت واحد اطلاعات- عملیات لشکر 27 در این زمینه از عافیت طلبی‌های اکبر گنجی و طعنه‌های او به حاج همت و در مقابل واکنش غیرت‌مندانه و در عین حال، خویشتن‌دارانه حاج همت پرداخته که یادآوری این خاطره در روزهایی که انحراف این جریان عافیت‌طلب و وابسته‌گرا روشن شده، جالب است:

«عدم‌الفتح‌های پی‌درپی دو عملیات "والفجر مقدماتی" در بهمن 61 و "والفجر یک" در فروردین 62، صرف‌نظر از تمامی تلخ‌کامی‌هایی که برای فرماندهان لشکرهای سپاه و ارتش برجای نهاد، موجب شد در عقبه سازمانی لشکر 27 محمد رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و سلم یعنی سپاه منطقه 10 تهران، جبهه جدیدی از سوی شماری کار به دستان ذی‌نفوذ وقت،‌ علیه [شهید] همت گشوده شود؛ یعنی افراد همان جریانی که همت همواره از آنها با عنوان "خط سوم" و "خوارج جدید" یاد می‌کرد.

  • سید مهدی سجادی
  • ۰
  • ۰

شهید آوینی کدام جزوه هنر متعهد را خوانده بود؟ پای درس کدام استاد هنر اسلامی زانو زده بود؟ او چه میزان از وقتش را صرف پژوهش درباره هنر اسلامی کرده بود که امروز نه تنها آثارش به عنوان مصادیق هنر اسلامی شناخته می شود که حتی نگاه و نظر او یکی از معیارهای تمیز دادن هنر اسلامی و متعهد از غیر آن است؟

  • سید مهدی سجادی
  • ۰
  • ۰

دکتر علی مرادزاده (معاونت سیاسی بسیج مستضعفین کل کشور)

طرح موضوع

بدیهی است مهم‌ترین عاملی که موجب پیروزی انقلاب اسلامی گردید دمیدن روح خودباوری و اعتماد به نفس در آحاد مردم به ویژه جوان‌ها بود. رژیم طاغوت با داشتن سازمان مخوف ساواک و ارتش مجهز و مسلح از یکسو و حمایت قدرت‌های مادی جهان اعم از شرق و غرب از سوی دیگر بر اوضاع کشور مسلط بود و بسیاری بر این باور بودند که براندازی چنین رژیمی در شرایط عادی امکان‌پذیر نیست. امام خمینی(ره) با تحقیر ابرقدرت‌ها و با توکل بر خداوند متعال همگان را به این باور رسانید که ما می‌توانیم و پیروزی انقلاب اسلامی گواه صدق این مدعاست.

  • سید مهدی سجادی
  • ۰
  • ۰
مقداد همتی: با تمام ادعاهای آرمان‌گرایانه و عدالت طلبانه به واسطه اصرار و تسهیلات مکانی و مسافرتی که در اختیار یکی از دوستان قرار گرفته بود و بیشتر از سر کنجکاوی، تعطیلات نوروزی امسال را همراه خانواده به مدت سه روز در کیش بودم!

دلیل اقبال از این جزیره آزاد -که بعد از مشهد، بیشترین پروازهای نوروزی را داشته است- بیشتر از سه نکته نیست:

1- این جزیره به معنای واقعی -چه مردانه و چه زنانه!- آزاد است؛ در کیش نظارت محسوسی وجود ندارد! حتی در بعد راهنمایی رانندگی‌اش (هرچند دوربین های کنترل تخلفات وجود دارد)؛ بسیار کم پیش می آید در کیش پلیس و نیروی انتظامی ببینی! بنابراین آزادی های ولنگار در این جزیره زیاد است؛ «بزن و بکوب و برقص شبانه در کنسرت‌های شبه لوس آنجلسی» و «مردان با شلوارک و زنان بدون مانتو» شاید متصور مقداری از فضای ولنگار کیش باشد!

بگذریم از پیشنهادهایی که در هتل از سوی وایزر و سوپروایزر و ریسپشن  و خدماتی و... بگذریم...

2- امکانات تفریحی کیش در زمان‌هایی از سال که می شود در کیش بیرون از هتل بود و تفریح کرد، به نسبت دیگر نقاط کشور بیشتر است؛ این مطلب شامل رده سنی خاصی نمی شود و برای تمام گروه‌های سنی قابل استفاده است: تمام تفریحات آبی (جت اسکی، کشتی آکواریومی و قایق سواری، شنا، حمام آفتاب)، ماشین سواری با انواع و اقسام اتومبیل‌های خارجی مدل بالای  اجاره ای، دوچرخه سواری اجناس مختلف!، باغ پرندگان، شوی دلفین ها و این آخری‌ها بازدید از هتل داریوش! و...) و البته هزینه های این گونه تفریحات چندین برابر تفریحات مشابه در داخل کشور است.

3- در کیش جنس ارزان پیدا نمی شود! پس دیگر به‌دنبال و به امید اجناس ارزان تر از تهران راهی کیش نشوید! حضور در کیش برای حرفه ای های متمکن علاوه بر موارد بالا، وجود نمایندگی های شرکت‌های خارجی و به‌اصطلاح بودن «اجناس برند دار» با قیمتی گزاف است که البته هیچ تضمینی هم مبنی بر اصل بودن این اجناس وجود ندارد!

و سه  نکته آخر اینکه:

الف- بومیان جزیره یا نگهبان هستند و یا کارگر و یا پیجر بازارها  و سالن‌ها! (در مقایسه با دوبی گفتم که طبق قانون، شرکت‌های ثبت شده در آن باید یک عضو هیئت مدیره‌شان با درصد مشخصی از سهام از ساکنان و بومیان دوبی باشند!)

ب- کیش در مناطق غیر بومی و به‌ویژه نقاط تجاری مسجد ندارد! به همین سادگی! حداقل در قسمت شرقی آن از جنوب شرقی تا شمال شرقی که تمام بازارها و مراکز خرید و هتل ها و پلاژها در این قسمت از کیش واقع است! و زمان اجازه داد که ببینم. البته در نقاط بومی نشین چند مسجد وجود دارد که البته خوش ساخت هم هستند اما برای یک گردشگر ایرانی مسلمان که قاعدتا به این نقاط رفت و آمد زیادی ندارد، در مدت اقامت در این جزیره، فیض حضور در مسجد سهل الوصول نیست.

ج- حجم سنگینی از سرمایه گذاری تفریحی (اعم از هتل و بازار) و نه تولیدی! در کیش در حال انجام است! سازه های نیمه کاره به وفور در کیش دیده می‌شود؛ سرمایه گذاری در جایی که حتی خاک فضای سبزش هم از بندرعباس با لنج و قایق می آید و تصور اینکه اگر مقداری از این سرمایه گذاری ها در شهرهای توریستی و گردشگری داخل ایران اتفاق می افتاد و... باز هم بگذریم...

این بود تمام شاه‌کار دولت‌های از سازندگی به این طرف در بعد معروف‌ترین منطقه آزاد کشور و تمام اهدافی که تنها روی کاغذ برای آن متصور شده بودند و بر روی همان کاغذ ماند!

  • سید مهدی سجادی
  • ۰
  • ۰
کتاب "ریزش‎ها و رویش‌ها دربین خواص صدراسلام" منتشر شد

 کتاب "ریزش‌ها و رویش‌ها در بین خواص صدر اسلام"‌ به قلم حجت الاسلام مهدی همازاده، توسط چاپ و نشر بین‌الملل به چاپ رسید.

به گزارش رجانیوز کتاب  "ریزش‌ها و رویش‌ها در بین خواص صدر اسلام"‌  ضمن بیان مقدّمه‌ای مفصّل در تبیین زمینه‌ها و بسترهای سیاسی شکل‌گیری شورش علیه خلیفه سوّم و احزاب رقیب برای جانشینی وی، نقش ویژه صحابه و خواص جامعه اسلامی در فتنه جمل و صفین را مورد بررسی قرار داده است. 
 
این اثر کوشیده در قالبی منسجم به سابقه و شرح مختصری از زندگانی و احوال سیزده تن از صحابه بزرگ که در گذر زمان دچار لغزش شده و امام حق را واگذاردند بپردازد و علل این ریزش‌ها را مورد واکاوی قرار دهد. همچنین بخش دیگری از کتاب به بررسی احوال سیزده تن از خواص رویشی جامعه آن روز پرداخته است.
 
این کتاب، علی‌رغم حجم نه چندان زیاد (140 صفحه)، بیش از 300 پاورقی و حدود 500 مورد ارجاع به منابع اصیل تاریخ صدر اسلام دارد و به لحاظ حجم تحقیق و تتبّع، قابل توجّه است.
 
فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
 
-        جریان اعتراض عمومی علیه عثمان
-        تبعات قتل خلیفه
-        آفات نهادینه­شده در زندگی صحابه
-        مصائب حکومتی علی(ع)
-        ریزش‌ها و رویش‌ها در بستر فتنه­های دوران حکومت علی(ع)
 
سال‌هاست  بحث «ریزش‌ها و رویش‌ها» در بین خواصّ، در ادبیات انقلاب اسلامی وارد شده و با گذشت حوادث مختلف، نمود بیشتری یافته است. در واقع بسیاری از پدیده‌های اجتماعی - سیاسی صدر اسلام پس از تشکیل حکومت دینی و مواجهه با مشکلات و عبور از گردنه‌ها، اهمیّت خویش را نشان داده و موضوع عملکرد خواص در مواجهه با حاکمیت اسلامی نیز از جمله این موارد است. به هرحال باید اذعان داشت که صدر اسلام با زاویه دید حکومت اسلامی و گفتمان ناشی از آن، مطالعه و تحقیق نشده و سینه‌ی پُرسخن آن به کلام درنیامده است. 
 
    این کتاب در باب ریزش‌ها به شرح سابقه، احوال و عاقبت شخصیت‌هایی همچون زبیر، طلحه، سعد‌بن أبی‌وقاص، محمد بن‌مسلمه، زید بن‌ثابت، عبدالله بن‌سلام، صهیب بن‌سنان، اسامه بن‌زید، ابوسعید خدری،‌ حسان بن‌ثابت،‌ سعد بن‌عباده، قدامه بن‌مظعون، فضاله بن عبید پرداخته است.
 
در این کتاب همچنین به شرح سابقه، احوال و عاقبت رویش‌هایی همچون عمار یاسر، مالک اشتر، محمد بن‌أبی‌بکر، قیس بن‌سعد، حجر بن‌عدی،‌ عدی بن‌حاتم، خذیمه بن‌ثابت ذوشهادتین، سهل بن‌حنیف،‌ قرظه بن‌کعب، صعصعه بن صوحان،‌ عمرو بن‌حمق خزاعی، کمیل بن‌زیاد،‌ زید بن صوحان نیز پرداخته است.
 
لازم به ذکر است مرکز توزیع (فروشگاه چاپ و نشر بین­الملل) در میدان فلسطین(88903843)  قرار دارد.

  • سید مهدی سجادی
  • ۰
  • ۰
مبازرات انتخاباتی در ایالات متحده به روزهای حساس خود رسیده و هر یک از طرفین به دنبال یافتن نکته‌ای برای افشاگری علیه رقبای خود هستند که در این میان، برخی از کاندیداها ناخواسته از برخی اقدامات پشت پرده در این کشور پرده‌برداری می‌کنند که واقعیت‌های زیادی را برای مردم جهان آشکار می‌کند.

  • سید مهدی سجادی
  • ۰
  • ۰

بدون شرح...

صحفه ای در فیس بوک، پیامی ساده حاوی عشق به ایران و بیزاری از جنگ برای ایرانیان فرستاد. صحفه ای که به سرعت مورد استقبال گسترده شهروندان دو کشور قرار گرفت و ده ها هزار نفر عضو این صحفه شدند.>> 

یا

نحوه واکنش کمپین ایرانی راست گرا در برابر درخواست صلح شهروندان اسرائیلی، موجب واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس بوک و راه اندازی صحفه‌ها و کمپین‌های تازه شد.>>

برای دیدن تصویر اصلی سایت bbc به ادامه مطلب مراجعه کنید

  • سید مهدی سجادی