هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد. ولی بعضی از عرفا عقیده دارند که انسان بر حسب استعداد می تواند بدون آن که بعضی از این مراحل را طیّ کرده باشد به سرمنزل مقصود برسد. یعنی در واقع چند منزل یک منزل بنماید. ولی این بسته به توفیقات غیبی است. والّا به حکم نردبان پله - پله تاکسی مراحل پائین را نپیموده باشد به مقامات بالاتر نمی تواند برسد. این مراحل و منازل را عرفا و مشایخ بزرگ هر کدام به طوری معیّن نموده اند که از یکدیگر متفاوت است.
ما در اینجا طریق سیر و سلوک را به طوری که یکی از عرفای بزرگ ایران شیخ فریدالدّین عطّار در کتاب مشهور خود موسوم به «منطق الطیّر» بیان نموده است، به طور اختصار از نظر خوانندگان گذرانده مسئلت می نمائیم که در طی این طریق توفیقات الهی شامل حالشان باشد. به عقیده عطّار سیر وسلوک هفت وادی است بدین قرار:

1- طلب
2- عشق
3- معرفت
4- استغنا
5- توحید
6 – حیرت
7- فقرو فنا

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰
مقایسه بی بصیرتی خواص در ادوار تاریخ

   خبرنامه دانشجویان ایران: حجت الاسلام والمسلمین همازاده که از محققین تاریخ اسلام هستند،تحقیقات گسترده ای در زمینه وقایع صدر اسلام،زمینه ی بروز اختلافات و انحرافات و علل پیروزی و شکست جبهه حق در جنگهای آنزمان انجام داده اند.

همازاده در برنامه ای که شب گذشته از شبکه نور(سیمای قم)  پخش شد به مقایسه فضای جنگ جمل و صفین و نقش خواص و مردم در تعیین نتیجه این جنگها پرداختند.
 
وی با اشاره به اینکه فضای عمومی در جنگ صفین بمراتب بهتر از جنگ جمل بود علت آنرا اینگونه بیان کرد: خواصی که در جنگ صفین در صف مقابل اسلام قرار گرفتند افراد سرشناسی نبودند از جمله خود معاویه در اسلام سابقه ای نداشت و نفریت شده ی پیامبر(ص)بود.
 
در این جنگ از انصار قاضی و استاندار معاویه حضور داشتند که در زمان رحلت پیامبر فقط ده سال داشتند.
 
در عوض آنهایی که در صف امام علی(ع)حضور داشتند سرشناس بودند از جمله عمار یاسر،حجر بن عدی،ابن عباس و... که این موضوع باعث شد تا مردمی که به "من قال" توجه دارند نه "ما قال" در صف امام علی(ع)قرار بگیرند.
 
بنابراین وزن جبهه حق زیاد بود و در عین حال خواص آن خوب عمل کرده و در تبیین حق و بصیرت دهی به مردم بسیار تلاش کردند، ولی در جنگ جمل اینگونه نبود.
 
اما اینکه چرا در صفین قرآن بر سر نیزه رفت،این فتنه ابتکار عمرو عاص بود.
 
جبهه باطل هرگاه به آخر خط میرسد به مقدسات متمسک میشود. در اینجا جهالت و نادانی و عدم شناخت دشمن در خواص و مردم باعث انحراف و شکست می شود که با کسب شناخت و بصیرت و درس گرفتن از حوادث گذشته می توان بر آن فائق آمد.
 
همواره در همه زمانها بی بصیرتی باعث بروز فتنه شده است.
 
در تاریخ کشور ما نیز بی بصیرتی خواص و ناآگاهی بزرگان در دوران مشروطه و سوء استفاده های روشنفکران غربزده عامل اصلی ناکام ماندن روشهای علمای مشروطه خواه بود.
 
بی بصیرتی خواص و برخی بزرگان فضا را به سمتی سوق داد که شعار عدالتخواهی که پرچم مشروطه بود تبدیل به پرچم مشروطه خواهی شد.
 
علمایی که در راسشان شیخ فضل الله نوری بود می فهمیدند که در پس این شعارها چه فتنه هایی نهفته است.
 
شیخ از همان ابتدا هشدار می داد اما متاسفانه علمایی که در علم و تقوا کم نظیر بودند در بصیرت و شناخت جریانهای منحرف اشتباه کردند.
 
در این شرایط شیخ شهید که فتوای حرمت مشروطه را صادر کرد علمای بی بصیرت متاثر شدند و پس از شهادت شیخ فضل الله یکی یکی پیش بینی های وی محقق شد که دیگر برای فهم آن دیر شده بود.
  • ۸۹/۱۰/۳۰
  • سید مهدی سجادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی