20 دی 88 - 23:54 |
|||
بصیرت و روشن بینى در دین از خواسته هاى اولیاى الهى و مؤمنان حقیقى است. چون بصیرت، چراغ راهى است که در تاریکى و ظلمت هاى راه بندگى، راه را بر انسان روشن مى سازد و او را از خطر افتادن و لغزش نگه مى دارد. با بصیرت در دین انسان بر سر دو راهى خیر و شر و سعادت و شقاوت به راحتى راه خیر و سعادت را مى یابد و از شک و تردید رها مى گردد. براى کسب بصیرت در دین باید در دو ناحیه کوشش و تلاش کرد: 1- ناحیه علم و آگاهى: هر قدر انسان با معارف و آموزه هاى دینى و الهى بیشتر آشنا گردد و با محتواى پیام خداوند و قرآن کریم و گفتار و عمل و سیره اولیاى معصوم الهى بیشتر آشنا گردد زمینه بصیرت و روشن بینى در دین بیشتر براى او فراهم مى گردد. آشنایى با قرآن و احادیث و روش و منش برگزیدگان حق و رهروان و شاگردان تربیت شده مکتب آنها در این راه سهم فراوانى بر عهده دارد. مطالعه و تفکر در اصول اعتقادى و آشنایى با احکام و وظایف عملى و شناخت حلال و حرام و واجبات و محرمات و نیز آگاهى از نحوه برخورد و موضع گیرى پیشوایان دین در مسایل گوناگون در فراهم آوردن بستر و زمینه بصیرت نقش به سزایى دارد. 2- ناحیه عمل و به کار بستن آگاهى ها: عمل به آنچه از دین فرا گرفته ایم و به ویژه انجام واجبات و ترک محرمات که درجه اى از تقوا و پرهیزگارى مى باشد در کسب بصیرت و روشن بینى دینى نقش کلیدى دارد و اصولا بصیرت از ثمرات و آثار مستقیم تقوا و پرهیزگارى است. خداوند در قرآن کریم مى فرماید: «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا اگر تقوا بورزید خداوند قوه تشخیص و جداسازى حق از باطل به شما عنایت مى کند»( انفال، آیه 29) پرهیزگارى و انجام واجبات و پرهیز و دورى از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینى درونى مى بخشد به گونه اى که انسان در پرتو آن مى تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد و به راحتى وسوسه هاى شیطانى را بشناسد و خود را از دام آن رهایى بخشد و قرآن کریم در این باره مى فرماید: «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذاهم مبصرون پرهیزگاران هنگامى که شیطانى پیرامون حریم آنها گردش کند متوجه مى گردند و بیدار و روشن بین مى باشند»( اعراف، آیه 201) در حدیث آمده است: «من عمل بما علم ورثه الله علم مالا یعلم هر کس به آنچه مى داند عمل کند خداوند آگاهى از چیزهایى را که نمى داند روزى او مى سازد» و این همان بصیرت الهى است که در پرتو علم و عمل براى فرد مؤمن حاصل مى گردد و در اثر تقوا انسان دیده خدایى پیدا مى کند و با چشم خدایى مى بیند، چنانچه در حدیث آمده است: «المؤمن ینظر بنور الله انسان با ایمان با نور خداوند مى بیند».منبع: جامعه مجازی ایرانیان
|
- ۸۹/۱۰/۳۰