هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد. ولی بعضی از عرفا عقیده دارند که انسان بر حسب استعداد می تواند بدون آن که بعضی از این مراحل را طیّ کرده باشد به سرمنزل مقصود برسد. یعنی در واقع چند منزل یک منزل بنماید. ولی این بسته به توفیقات غیبی است. والّا به حکم نردبان پله - پله تاکسی مراحل پائین را نپیموده باشد به مقامات بالاتر نمی تواند برسد. این مراحل و منازل را عرفا و مشایخ بزرگ هر کدام به طوری معیّن نموده اند که از یکدیگر متفاوت است.
ما در اینجا طریق سیر و سلوک را به طوری که یکی از عرفای بزرگ ایران شیخ فریدالدّین عطّار در کتاب مشهور خود موسوم به «منطق الطیّر» بیان نموده است، به طور اختصار از نظر خوانندگان گذرانده مسئلت می نمائیم که در طی این طریق توفیقات الهی شامل حالشان باشد. به عقیده عطّار سیر وسلوک هفت وادی است بدین قرار:

1- طلب
2- عشق
3- معرفت
4- استغنا
5- توحید
6 – حیرت
7- فقرو فنا

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

روحیه‌ی مهدوی و تصرف در ناسوت

امام زمان‌g حامل حقیقی‌ترین حقایق عالم معنا هستند و بر آن اساس در زمین تصرف می‌کنند و منشأ تحولی فوق العاده می‌گردند، چیزی که تا اندازه‌ای در حرکات حضرت امام خمینی‌«رضوان‌الله‌علیه» مشاهده کردید که چگونه بنیاد حرکت خود در جهان را بر مبنای حقایق عالم ملکوت تنظیم کردند. اگر نمی‌توانیم تصور درستی از مبنای حرکت امام زمانg داشته باشیم لااقل چگونگی تصرف امام خمینی«رضوان‌الله‌علیه» در جهان را درست بنگریم تا با مبنای حرکت حضرت صاحب الامرg آشنا شویم، زیرا همان طور که ملاحظه کردید حضرت روح الله«رضوان‌الله‌علیه» فرمودند:

«انقلاب ما شروع انقلاب جهانی حضرت است و ما از اصول خودمان که مقابله با مستکبران جهان و دفاع از مستضعفان است، یک لحظه‌ فرو نمی‌نشینیم».

این کلمات عزم تصرف در عالم را به‌خوبی نشان می‌دهد و بر این اساس می‌گوییم تصرّف در عالم ناسوت از یک طرف و ارتباط با عالم ملکوت از طرف دیگر، روحیه‌ی مهدوی است که در آن نه ارتباط با عالم ملکوت ترک می‌شود و نه ارتباط با عالَم ناسوت. از این طریق با تجلی روحیه‌ی مهدوی زمینه‌ی ظهور نور کلی مهدیg فراهم می‌شود، نوری که به کمک آن سراسر عالم به نور پیامبر‌f، تسخیر می‌شود و معنی فرهنگ انتظار جز این نیست.

اگر لحظه‌ای از جنگ با جهان کفر غافل شدیم، تمام برکات انتظار از زندگی ما بیرون می‌رود و اگر برکات ارتباط با نور حضرت مهدیg از جامعه‌ی شیعه بیرون رفت دیگر دستمان برای ادامه‌ی حیات خالیِ خالی خواهد شد و لا محاله به دنیای استکبار پناهنده می‌شویم، چیزی که در اعمال و رفتار بسیاری از سیاسیون ملاحظه کردید که ابتدا ارتباط خود با عالم ملکوت را به جهت غفلت از انتظار فرج ترک کردند و سپس قبله‌ی خود را «لوس‌آنجلس» قرار دادند.

منتظر واقعی به کمک نور مهدی‌g و بدون ترک ملکوت، به تصرف در عالم ناسوت می‌پردازد و به هدم کلیِ فرهنگ ظلمانیِ آخرالزمان می‌اندیشد همان چیزی که حضرت امام خمینی«رضوان‌الله‌علیه» در توصیه‌ی خود متذکر شدند که:

«باید یک لحظه از ایجاد حکومت جهانی اسلام منصرف نشویم».

این پیشنهاد، کمک می‌کند تا در فرهنگ انتظار بمانیم و رشد کنیم و بفهمیم باقی‌ماندن بر عهد امام خمینی‌«رضوان‌الله‌علیه» با فاصله‌گرفتن از ظلمت آخرالزمان ممکن است و رسیدن به معرفت به مقام امام، باقی‌ماندن بر عهدی است که به برکات نهایی زندگی با امام زمان‌g می‌انجامد. [1]

برای درک آثار دوری از عهد امام خمینی«رضوان‌الله‌علیه» به آنهایی نظر کنید که از آن عهد سرباز زدند و تحت عنوان این‌که حرف‌های حضرت امام مربوط به سال 1360 بود و حالا تحت عنوان تنش‌زدایی باید به جهان کفر لبخند بزنیم، به ملت پشت کردند و با عمل خود دشمنان اسلام را هیجان‌زده کردند، ملاحظه کنید چگونه همه‌چیزشان را از دست داده‌اند، حتی خانواده و فرزندانشان هرکدام در یکی از کشورهای دنیای غرب پرسه می‌زنند.



[1] - برای معرفت هرچه بیشتر به مقام امام به کتاب «حقیقت نوری اهل‌البیتh» از همین مؤلف رجوع فرمایید.

  • ۹۰/۰۹/۲۲
  • سید مهدی سجادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی