هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

هفت وادی سلوک

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد.

اهل تصّوف و عرفان برای رسیدن به مقام کمال و وصل، راههایی دارند که آن را طرق سیر و سلوک می خوانند و معتقدند که انسان واقعی کسی است که این راه را مرحله به مرحله و منزل به منزل طیّ نموده به پایان آن رسیده باشد. ولی بعضی از عرفا عقیده دارند که انسان بر حسب استعداد می تواند بدون آن که بعضی از این مراحل را طیّ کرده باشد به سرمنزل مقصود برسد. یعنی در واقع چند منزل یک منزل بنماید. ولی این بسته به توفیقات غیبی است. والّا به حکم نردبان پله - پله تاکسی مراحل پائین را نپیموده باشد به مقامات بالاتر نمی تواند برسد. این مراحل و منازل را عرفا و مشایخ بزرگ هر کدام به طوری معیّن نموده اند که از یکدیگر متفاوت است.
ما در اینجا طریق سیر و سلوک را به طوری که یکی از عرفای بزرگ ایران شیخ فریدالدّین عطّار در کتاب مشهور خود موسوم به «منطق الطیّر» بیان نموده است، به طور اختصار از نظر خوانندگان گذرانده مسئلت می نمائیم که در طی این طریق توفیقات الهی شامل حالشان باشد. به عقیده عطّار سیر وسلوک هفت وادی است بدین قرار:

1- طلب
2- عشق
3- معرفت
4- استغنا
5- توحید
6 – حیرت
7- فقرو فنا

طبقه بندی موضوعی
پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

روحِ منتظر

روحِ منتظر

با توجّه به امر فوق است که عرض می‌کنم، روح منتظر روح بزرگى است با خصوصیّات خاصی که انسان منتظِر را در «افضل عبادات» وارد کرده. روح منتظر، روح انسان بصیرى است که از همه‌ی جهات به زمانه آگاه است، نه فریب زرق و برق وضع موجود را می‏خورد و نه از مقصد اصلی‌اش غافل است، خوب مى‏فهمد که ریشه‌ی انحراف‌ها کجا است و راه درمان آن چیست.

کسى که معنی ولایت انسان معصومh را مى‏شناسد در فهم و تحلیل مشکلات دارای تحلیلى قدسى است و به زوایایى از عالم آگاهی دارد که بقیه‌ی انسان‌ها به آن زوایا آگاهی ندارند و در نتیجه‌ی آن آگاهی از نقطه‏هاى ساکت و سطور نانوشته‌ی عالم خبر مى‏دهد. نه تنها خلأِ عدم حضور امام را به‌خوبی احساس می‌کند و در آتش فراق مى‏سوزد بلکه به‌خوبی متوجّه است که ریشه‌ی مشکلات به‌جهت غیبت امام است و مواظب است علّت‌های فرعی توجّه به علّت اصلی را در حجاب نبرد.

روح انسانِ منتظر در عین آن‌که در آتش فراق می‌سوزد، از آن جهت که با ولىّ‏اللّه مطلق، دل‌دادگى‌ها دارد و خودِ گم گشته‌ی خود را در او مى‏یابد و در خلوت اُنس با اوست، دارای نشاط و امید خاصّی است.

درست است روح انسانِ منتظر از طولانی‌شدن غیبت ناآرام است و هیچ‌چیز نمى‏تواند او را به‌ خود جذب کند، امّا به‌جهت شناخت و آشنایی با عالم بقیة‌اللّهی در حیاتی سراسر پرمعنا و همراه با شور و امید به‌سر می‌برد.[1] این‌ها همه نصیب کسى مى‏شود که به واقع منتظراست، با همان بصیرت‏هایى که شخصِ منتظر باید داشته باشد. وقتى انسان جایگاه امام را در هستی شناخت دل‌دادگى‌اش شروع مى‏شود و عالَم انتظار، در او طلوع می‌کند. در آن‌عالم فقط کافى است انسان به امام نظر بیندازد، به خوبی از نور خورشیدِ وجود او که در پشت ابر غیبت پنهان است نور بگیرد.

کسی‌که معنى زندگى حقیقی را در حیات زمینى مى‏شناسد نمى‏تواند منتظر امام عصرg  نباشد. آن‌که منتظر نیست به سیاهىِ روزگار راضى است و زندگى را گم خواهد کرد زیرا زندگى در پهنه‌ی زمین، در اُنسِ با حقّ به‌سربردن است و تحت ولایت حقّ آسودن و این بدون حاکمیت ولىّ‏اللّه‏الأعظمg ممکن نیست.

کسی‌که معنى و جایگاه حیات دنیایى را نمی‌داند هر نوع زندگى که به او پیشنهاد شود مى‏پذیرد. امّا کسی‌که می‌داند مقصود اصلی او در حیات زمینى چیست هر چیزى نمى‏تواند او را فریب دهد. انسانى که می‌داند زندگی زمینی برای اثبات بندگى است به‌خوبی متوجّه است اثبات بندگى با ظهور تامّ بندگى یعنى حاکمیت ولىّ‏الله امکان‌پذیر است. چنین انسانى تلاش مى‏کند تا در صحنه‌ى ولایت امام معصوم وارد شود و اگر آن ولایت موجود نبود منتظر می‌ماند، در غیر این صورت اثبات بندگى نکرده و معنى زندگىِ روى زمین را گم خواهد کرد.



[1] - در رابطه با فهم بهترِ «عالَم بقیة الله» به کتاب « عومل ورود به عالَم بقیة اللّهی» از همین مؤلف رجوع فرمایید.

  • ۹۰/۰۹/۲۴
  • سید مهدی سجادی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی